MED-hovedudvalgets opgaver
Hovedudvalget har en særlig rolle i det lokale MED-system. Når den lokale MED-aftale er indgået, nedlægges forhandlingsorganet. Hovedudvalget har herefter ansvaret for den lokale MED-aftale.
MED-hovedudvalget har til opgave at:
- informere og drøfte arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold
- aftale procedureretningslinjer og retningslinjer jf. bilag 2 til MED-rammeaftalen
- være det øverste udvalg i kommunens arbejdsmiljøorganisation
- vejlede om udmøntning af kommunens MED-aftale
- fortolke de retningslinjer I har aftalt i MED
- fortolke kommunens MED-aftale
- vejlede og fortolke, når der opstår uenigheder på MED-niveauer under hovedudvalget
- tilpasse kommunens MED-aftale, så den afspejler ledelsesstrukturen
- indbringe uoverensstemmelser og fortolkningsspørgsmål for KL og Forhandlingsfællesskabet
- have ansvaret for MED-uddannelsen i kommunen
Disse opgaver kan ikke uddelegeres til andre.
Parterne i MED-hovedudvalget bør sammen og hver for sig sikre, at kommunens øvrige organisation inddrages i de drøftelser, der foregår i hovedudvalget. Hovedudvalget kan fastlægge procedurer for inddragelsen. Inddragelse sker også gennem ledelsens og medarbejderrepræsentanternes dialog med deres eget bagland.